Jak dobrać i zainstalować box dachowy.

Najprostszym rozwiązaniem braku miejsca w samochodzie, podczas podróży jest użycie bagażnika dachowego. Chyba każdy spotkał się z taką sytuacją, kiedy musiał zrezygnować z jakiejś rzeczy z powodu małego bagażnika w samochodzie. W takim przypadku bagażnik dachowy rozwiązuje nam sporo problemów. Możemy zmieścić w nim przeróżne przedmioty, od sprzętu narciarskiego, desek snowboardowych po sprzęt wędkarski itp. Wybierając bagażnik dachowy musimy wiedzieć co będziemy w nim przewozić. Jeśli bagażnik będzie służył do przewiezienia sprzętu narciarskiego, należy zmierzyć długość nart lub deski aby box nie okazał się za krótki. Kolejną ważną sprawą jest ilość sprzętu który chcemy przewieźć. Po krótkiej analizie możemy przystąpić do wyboru bagażnika. Najlepszym rozwiązaniem są markowe produkty takie jak szwedzki producent Thule.

Montaż bagażnika bazowego pod box dachowy.

Na stronie producenta Thule jest specjalna strona dzięki której możemy dobrać bagażnik bazowy do swojego samochodu. Jest to prosta sprawa, gdyż wystarczy że wybierzemy markę, model samochodu oraz rodzaj nadwozia a w odpowiedzi otrzymamy to czego tak naprawdę potrzebujemy. W zależności od rodzaju auta mamy dwie podstawowe metody montażu.

Rodzaje montażu bagażników bazowych:

  • Samochód posiada relingi dachowe – w takim przypadku potrzebujemy uchwyty dopasowane do relingów i belki odpowiedniej długości.
  • Samochód posiada fabryczne miejsca montażu lub brak czegokolwiek – w takim przypadku musimy użyć tak zwanych zestawów dopasowujących które pozwalają na przymocowanie bagażnika bazowego do karoserii samochodu.

Podczas montażu bagażnika należy pamiętać o dokładnym przeczytaniu instrukcji. Bardzo łatwo możemy uszkodzić sobie auto więc naprawdę warto przeczytać instrukcję !

Mocowania typu 574 Thule

Przy zakładaniu bagażnika bazowego należy pamiętać o rozstawie stóp mocujących bagażnik do auta. W instrukcji zestawu dopasowującego jest dokładnie napisane jakie odległości pomiędzy stopami powinniśmy ustawić. Jest to szczególnie ważne, niezastosowanie się do instrukcji utrudnia montaż a w niektórych przypadkach spowoduje uszkodzenie karoserii samochodu. Gdy używamy stóp mocujących 754 Thule należy pamiętać o odpowiednim dokręcaniu bagażnika. Ważne aby robić to stopniowo korygując położenie gumowych podkładek i uchwytu. Klucz którym dokręcamy bagażnik bazowy jest wyposażony we wskaźnik siły dokręcania. Podczas dokręcania zielona strzałka wychyla się, gdy siła dokręcania jest odpowiednia zrównuje się z rowkiem i wtedy jesteśmy pewni że odpowiednio mocno dokręciliśmy bagażnik. Trzeba pamiętać że zbyt mocne dokręcenie może spowodować zniekształcenia karoserii lub zarysowania.

Mocowania na relingi

Do samochodów wyposażonych w relingi dachowe stosuje się mocowania typu 757 Thule. Ten rodzaj mocowania jest najprostszy w montażu. W mocowaniu jest pokrętło które podczas dokręcania przesuwa docisk. Trzeba pamiętać tylko aby dopasować rozstaw relingów do części nieruchomej uchwytu aby nie uszkodzić relingów dachowych.

Rozmiar i ulokowanie belek poprzecznych bagażnika bazowego.

Gdy mocujemy bagażnik bazowy w samochodzie który posiada relingi dachowe ważna jest odległość między belkami. Odległość ta mieści się w przedziale od 650 cm do 750 cm. Jeśli nie dostosujemy się do tych odległości, będziemy mieć problem z zamocowaniem boxa dachowego. Box posiada przesuwane uchwyty które pozwalają przesunąć go w przód lub w tył. Pamiętać należy także o umiejscowieniu bagażnika w taki sposób aby w samochodzie była możliwość otworzenia tylnej klapy bagażnika. Jeśli klapa bagażnika samochodowego opiera się o bagażnik dachowy, wtedy należy przesunąć w przód niedokręcony box. Jeśli dalej będzie kolidował z klapą, należy przesunąć cały bagażnik bazowy do przodu. Jeśli samochód posiada fabryczne miejsca montażu mamy ułatwioną sytuację gdyż nie musimy latać wkoło samochodu z miarką i odmierzać odległości pomiędzy belkami. W przypadku samochodów „gołych” każdy zestaw dopasowujący posiada dokładną instrukcję jakie odległości zachować i w którym miejscu mamy przymocować uchwyty.

Rozłożenie ciężaru bagażu.

Większość boxów pozwala na przewożenie maksymalnego ciężaru do 75 kg. Rozkład mas powinien być w miarę możliwości równomierny. Według producenta powinien być rozłożony w stosunku 1/2 masy pomiędzy belkami bagażnika bazowego i po 1/4 masy z przodu i z tyłu boxa.

Prędkość dopuszczalna z zamocowanym boxem dachowym

Prędkość jazdy z boxem dachowym musi być dostosowana do masy przewożonego ładunku jak i oczywiście do przepisów obowiązujących lokalnie ! Przy braku innych ograniczeń zalecana maksymalna prędkość jazdy to 130 km/h. Zawsze jednak trzeba dostosować prędkość do warunków jakie panują na drodze.